Små visualiseringer mod stress

Written by Irma on . Posted in Visualisering

Let stress kan afhjælpes

Ved uro eller stress kan du hjælpe dig selv med små, nemme visualiseringer. De er meget virksomme og lige til at trække op af baglommen, klar til brug.

Det bedste er at lægge dig på sengen eller sætte dig i din bedste stol med lukkede øjne og gøre dig tung i kroppen. Men er du for stresset til at kunne overskue det, kan du nøjes med en hurtig visualisering hvor du befinder dig. Du kan gøre det på fem eller ti minutter og alligevel få en rigtig god virkning.

Havet er dejligt beroligende at visualisere. Sæt dig et behageligt sted, hvor du ikke bliver forstyrret, og slap af. Tag et par dybe indåndinger, lyt til dit åndedræt og gør dig tung i hver del af kroppen. Luk øjnene og se havet for dit indre blik. Du sidder i sandet og ser ud over det blå hav. Det kan være et sted du kender, eller et du opfinder.
Du er helt alene som du sidder der i sandet, afslappet og i ro. Havet sender en frisk, behagelig duft ind mod dig. Du indånder den friske luft ved din dybe, langsomme vejrtrækning.
De eneste lyde du hører er mågerne, en let vind og de små bølger der skyller dovent ind over bredden. En efter en, igen og igen. Se på de små, skummende bølger der skyller ind over sandet og langsomt flyder tilbage i havet. Hele tiden på samme rolige, søvndyssende måde. Bliv ved at se på bølgerne der kommer frem – og langsomt trækker sig tilbage, det samme om og om igen. Frem og tilbage. Langsomt, hele tiden på samme måde. Mærk hvor rolig du bliver af at se på det, som er det samme og aldrig forandrer sig.
Koncentrer dig om at holde billedet af de små bølger fast i dit hoved. Disse monotone bevægelser vil slappe dig af og stabilisere dig.

Skyerne er en anden god visualisering hvis du er anspændt. Sørg for at være alene og afslappet i bare ti minutter.
Træk vejret dybt. Bliv afslappet i hele kroppen.
Visualiser at du ligger på en eng. Du er helt alene og alt er stille. Der er kun naturlyde omkring dig. Ingen mennesker er at se, hverken tæt på eller længere væk. Der er lunt, og du føler dig tryg og afslappet.
Du ligger helt tung og ser op på skyerne der langsomt vandrer af sted mellem hinanden. Store og små hvide skyer glider sløvt videre og videre under den lyseblå himmel. Danner mønstre. Fantasidyr. Langsomt, en efter en. Videre og videre. Den ene sky efter den anden i forskellige former. Blødt, langsomt.
Bliv i din visualisering så længe du føler det behageligt og indtil du er afslappet. Når du føler dig rolig og i balance, kan du langsomt begynde at bevæge hænder og fødder en smule og åbne øjnene igen.

De visualiseringer kan du altid huske på og bruge i en håndevending hvis du lige trænger til at falde lidt ned. Det kan gøres meget kort, evt. hvis du er på arbejde – bare ved at du lige synker ind i dig selv i to minutter og enten ser skyerne eller havet bag dine lukkede øjne, mens du trækker vejret langsomt.

Du kan gøre det endnu mere enkelt ved blot at lukke øjnene, slappe af og se at din stress fordamper. Forestil dig at der trænger damp ud af din krop, og at din stress nu forlader dig, mens du ligger og er tung og totalt afslappet. Det syn og den følelse kan æde en stor mundfuld af den overskydende energi du gerne vil af med.
Når du føler dig rolig, så sæt noget andet i stedet. Blid energi. Bestem, at du lader et rosa lys komme frem og lægge sig omkring dig. Samme rosa farve som en rosakvarts. Let, enkelt og dejligt afslappende.

Blomster kan også bruges i dine afstressnings-visualiseringer. Luk øjnene og visualiser at du ligger på en blød eng og kigger på høje, vilde blomster, der af vinden bliver skubbet så de svajer en smule frem og tilbage. Af og til kommer der en sommerfugl og sætter sig i nogle af blomsterne. Fuglesang. Behagelig varme. Det samme hele tiden. Intet andet. Du forestiller dig bare at du ligger og kigger og bliver rolig, døsig og afslappet.
De samme visualiseringer kan du bruge til at falde i søvn på.

Denne tekst er hentet fra min bog “Tænk dig til det hele. Visualisering – guide og ideer”. I bogen finder du mange flere visualiseringer, lige til at bruge.
Bogens forord er skrevet af læge og sundhedskonsulent (tidligere Radiodoktoren) Carsten Vagn-Hansen.
Bogen kan købes som E-bog eller lånes som E-bog på eReolen.