Slik og junkfood – et onde der kan vendes

Written by Irma on . Posted in Slank og sund

Slik, chips og cola i weekenden. Alle forældre kender det. Slik ved fjernsynet, ved computeren. Og på bilturen. Nogle gange også midt i ugen. Hvordan passer vi på vores børns vægt?

Slik, chips og cola i weekenden. Alle forældre kender det. Slik ved fjernsynet, ved computeren. Og på bilturen.Nogle gange også midt i ugen.
Hvordan passer vi på vores børns vægt?

Alle forældre kender problemet: Slik, junkfood og cola! Vi skal HYGGE. Og det kan vi ikke uden at putte noget i munden, mener en hel del børn, og bestemt også en hel del forældre. For jo, vi voksne gør det også selv. Skal vi lige se en god film i tv, skal der helst være lidt at putte i munden. Eller meget.
Jo, indrømmet, det er hyggeligt. Men også farligt, hvis vi ikke tænker os om. For vi vokser og vokser og vokser, jo mere vi indtager af den slags.

Men hvad gør vi så? Der vil lyde et ramaskrig, hvis vi nægter ungerne slik, vil en del forældre indvende. Og det har de helt sikkert ret i. Men gør det egentlig noget… ? Måske ville det ikke være så farligt, som vi tror, at lade ungerne brokke sig lidt.
Nogle gange kan det være sundt – ja endda nødvendigt – at ændre lidt på vanerne, uanset om alle lige er med på det i starten eller ej. Fordi man ved, at en forandring kan gavne.

Da mine egne børn var små, vidste jeg udmærket, hvornår slik-ønsket ville komme. Jeg kom det i forkøbet på en måde, alle kunne lide. Det skriver jeg om i bogen ”Slank på den lette måde”, hvor jeg faktisk giver en del lette opskrifter på ting og sager, børn elsker, og som samtidig er sundt. Også let efter-skole-mad, der er fyldt med vitaminer og smager fantastisk.

Som ”sund slik” kan du give børnene en lille skål med forskellige frugter, der er skåret i stykker. Det kan være appelsin, æble, mango, gulerod, banan, ananas – ja, alt indenfor frugt, og selvfølgelig ting, børnene kan lide. Det behøver såmænd ikke at være meget forskelligt. Bare hvad I har liggende. I skålen kan lægges lidt nødder og rosiner og et par enkelte små stykker mørk chokolade.
Det smager fantastisk. Børnene vil elske det, og de savner intet bagefter. Det er ikke tomme kalorier, men i stedet en masse vitaminer og mineraler. Nødder giver sundt fedtstof, der gavner, og lidt mørk chokolade er sundt.
Cola og sodavand er usundt for børn og feder. Et godt alternativ kan være koldt vand med isterninger og lidt presset citron eller appelsin. Eller danskvand.

Det handler om vane. Men også om at snakke med børnene om, hvad der er usundt, og hvad den usunde mad kan gøre ved os. Men samtidig hvad der er sundt.
Lad børnene være med til at lave sund mad. Det betyder utrolig meget, at de selv får lov at være med. At kigge sund mad ud i butikkerne sammen med mor eller far af og til. Og at tilberede det. At smage på en masse rå frugter og grønsager. Jo, det tager tid midt i vores travle hverdag, indrømmet. Men det er dét værd. Og selvfølgelig behøver vi ikke lave mad med børnene hver eneste dag.
Men fakta er, at vil bliver langt sundere, hvis vi spiser mere rå mad. Gode salater gør underværker og kan spises tit.

Når vi har børnene med i byen, kommer plagerierne som regel. En fransk hotdog, tak. En is. Som regel det, der feder. Hvor tit hører vi egentlig børnene plage om et æble? Nej, vel? Men det handler om vanen, for tit er det jo fordi mange børn (og forældre) nærmest har vænnet sig af med at spise frugt eller grønt og slet ikke tænker i de baner (mere). Eller slet ikke kender den dejlige smag, eller hvor frisk man bliver af det bagefter.

Kom ”den lille sult” i forkøbet. Skær små frugt- og grønsagsstykker ud hjemmefra, f.eks. æble, gulerod, agurk. Put det i en lille plasticpose og tag det med i tasken. Så snart den lille sult viser sig, kan barnet fiske et par stykker frugt op og spise. Eller et æble, selvfølgelig. Det frisker og gør ikke sløv på samme måde som slik og junkfood.
Hav altid en flaske vand med i tasken også, barn som voksen.

Måske vil der lyde lidt brok over forandringen fra børnene i starten. Men tag det med, for det er dét værd. Det er kun i overgangen. Hurtigt bliver det en vane, at er man lidt sulten, er det IKKE hånden ned i slikposen, men hånden ned i frugtposen.

Hvis vi giver vores børn (og også os selv!) gode vaner, bliver det helt naturligt at følge de vaner i dagligdagen. Og dermed, at man holder sig både slank og sund. Det er en god arv at give vores børn.

Fra min lille bog ”Slank på den lette måde”