BANGE FOR EKSAMEN?

Written by Irma on . Posted in Visualisering

Glem din nervøsitet. Du kan hjælpe dig selv til en rolig eksamen

Eksamensskræk kan lamme selv den bedste. Hvor tit har vi ikke oplevet enten os selv eller andre, der skulle præstere noget stort, at være helt ude af flippen af nervøsitet. Men der er hjælp at hente. Den følelse kan nemlig stabiliseres, måske endda helt fjernes, med visualisering.

Visualisering er forestillinger, indre billeder, du selv skaber, så de kommer til at ligge i dig – klar til at hive frem på eksamensdagen. Det virker fantastisk.

Læs visualiseringen herunder igennem, luk så øjnene og se det for dig som en lille indre film med dig selv som hovedperson. Eller få en god ven til at læse den højt for dig, meget langsomt og med gode pauser.

Slap godt af, træk vejret dybt og gør dig tung i kroppen.

Se situationen for dig

Se nu den situation for dig, du ønsker kontrol over. Se hele eksamens-forløbet. Du har forberedt dig så godt som muligt. Du kan huske det, fordi vi intet glemmer af det vi har lært.

Husk at slappe af. Øv dig på langsom, dyb vejrtrækning, som du især skal bruge ved eksamen for at få ro på. Da flyder alt lettere og tankerne samler sig.

Sig til dig selv, at det er ok, du ikke lige præcis kender det nøjagtige forløb ved eksamen. Du er godt forberedt, så du skal bare slappe af, så kommer det frem uden anstrengelse.

Tag det roligt

Og så lidt mere konkret: Se (stadig i din indre film) dig selv tage tøj på, du føler dig godt tilpas i, når du skal til eksamen. Alt er fint, du er glad og rolig. Du har netop løbet en rask tur, så toppen af din stress er løbet væk. Tænk: Om jeg kan svare øjeblikkeligt på alle spørgsmål eller lige skal tænke mig om, er ikke det afgørende.

Føl dig ikke presset. Ingen forventer, at du er hurtig. Se for dig, at man venligt giver dig tid til at svare lige præcis din måde.

Sig højt til dig selv, lige nu og senere: ”Jeg kan!” Ord er meget virksomme i den sammenhæng. Der sidder nogen og venter på dig som også ved, du kan. Skulle du lede efter et svar, så slap af og vid, at du har kontrol. Alt vil gå godt, fordi du tager det roligt.

Hvad er det værste? 

Men hvad nu hvis du ikke er sikker på svaret? Hvad er det værste, der kan ske? At du går helt i baglås? Hvis ”ja”, så fortæl dig selv, at du kan overvinde det. Bare giv dig tid og træk vejret langsomt og dybt.

Se på ham, der spørger. Han tror på, du kan svare når du lige har sundet dig. En lille pause er helt ok.

Du kan i sådan et tilfælde sagtens sige det til censor: ”Jeg er nervøs og har brug for lige at trække vejret.” Måske kan du sætte dig og drikke en slurk vand.

Slap af i skuldrene så blodet kan cirkulere frit.

Se, at alt nu er ok og hjernen begynder at virke. Du har tid, og ingen forventer noget umuligt. Du skal kun svare på det du allerede ved.

Hvad er det næstværste?

Er det et forkert svar? Alt vil næppe være ødelagt af et forkert svar. Det er det samlede billede der giver resultatet.

Der forventes kun at du gør dit bedste – og det kan du altid.

Se i din indre film, at du kan være en smule usikker på et svar. Men du ved, at du bare skal gøre det så godt du kan. Se, at dit ansigt er roligt, selv om du kan være lidt i tvivl. Du vil komme med det svar du føler er rigtigt. Det er det bedste du kan gøre.

 Første indskydelse 

Den første indskydelse er tit rigtig. Derfor svarer du det, du først tænker. Du har det godt, for du har gjort hvad du kunne.

Se din egen rolige kerne dybt inde, hvor alt dét ligger, du har lært. Du løsner dine spændte muskler og ved, at nu kan det, du har lært, komme ud.

Hold godt fast i din indre film og se hvordan du klarer det hele med ro og god kontrol.

 Ro og overskud 

Se at du får mere overskud, fordi du mærker den gode stemning. Dine omgivelser bliver smittet af din ro, så alt bliver et positivt samarbejde.

Når du mærker at alt nu er ok og du føler dig mere modig til at gå til eksamen, så luk langsomt ned for din visualisering, åbn øjnene og mærk din krop igen. Vid at alt nu er under din kontrol og vil ske afslappet og på den bedste måde.

Øv dig flere gange på denne visualisering i forvejen, så den sidder lige i ærmet til din eksamen. Det er virkelig et godt redskab til at give dig ro og sikkerhed og klare tankerne.

Et godt råd – udover visualisering – er: Spis sundt, drik masser af vand, sørg for motion og nok søvn. Det hjælper alt sammen til ro, balance og koncentration.

Jobsamtale 

Skal du til jobsamtale kan denne visualisering også bruges, og det kan den i masser af andre sammenhænge. Da skal du blot sætte billeder ind, der passer til din situation.

Denne artikel er på basis af bogen ”Tænk dig til det hele. Visualisering – guide og ideer”.